De vraag wat een mobiele app kost voor B2B- of B2E-doeleinden, wordt mij regelmatig gesteld. Als reactie vraag ik vaak wat een auto of een huis kost. De vragensteller kijkt mij dan meestal aan met een blik of ik hem of haar in de maling neem, maar dat is zeker niet het geval. Net als bij auto?s of huizen is er namelijk ook bij app-ontwikkeling een enorme diversiteit op verschillende vlakken, zowel tussen de vele app-ontwikkelaars als in de complexiteit van (maatwerk)apps.
Prijsverschillen
Inmiddels zijn apps wel het stadium van hype voorbij en zijn mobile apps niet meer weg te denken uit onze samenleving. Dat mag ook wel met meer dan een miljoen apps in omloop. De meeste bedrijven en organisaties hebben echter geen idee wat een robuuste app nou eigenlijk kost. Er zijn apps die meer dan ?250.000 hebben gekost en apps die voor een paar duizend euro zijn ontwikkeld. Hierbij heb ik het niet over de Facebook- of Twitter-app, want die gaan nog over die ?250.000 heen met een factor met minimaal twee decimalen.
- Apps worden functioneel (te) vaak vanuit bestaande processen en technologie ontworpen en zijn functioneel derhalve niet ?lean?;
- Er kleeft nog een aura van ?duur? aan B2B- en B2E-apps, waardoor ontwikkelaars overvragen;
- Grote ICT-afdelingen en -dienstverleners besteden vaak een onevenredig hoog aantal uren aan relatief simpele apps, domweg vanwege het ontbreken van ervaring (een steile leercurve);
- Er zijn nog steeds opdrachtgevers die bereid zijn veel te veel te betalen voor een app;
- Door het grote aantal app-ontwikkelaars en het relatief nieuwe vakgebied is onderscheid maken tussen kaf en koren lastig.
Te veel betaald
Door bovengenoemde factoren worden er, naast heel veel goede, ook nog steeds ?foute? apps gemaakt: apps die niet meer waarde toevoegen dan de ?good old browser?-gebaseerde techniek. Deze apps leveren geen efficiencywinst op, zijn veel te complex voor een smartphone, hebben een zeer matige performance, doen het gewoon domweg vaak niet, en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Risico?s vermijden
Hoe zijn dan die valkuilen te vermijden? Dat is op zich niet zo moeilijk. Als je de volgende vuistregels hanteert, kom je een heel eind:
- ga uit van je bestaande doelgroepen: wie;
- breng je communicatiestromen in kaart: wat;
- breng je ?channels? in kaart: hoe;
- bedenk waar je efficiency kan bereiken;
- ga dan pas nadenken over of ?mobile? en apps inderdaad waarde toevoegen aan je business.
Kaders voor businesscase
Om te komen tot een goede businesscase, kunnen het best de volgende uitgangspunten scherp gehanteerd worden:
- van welke informatie wil ik dat de onderscheidende doelgroepen deze plaats- en tijdonafhankelijk naar ons kunnen zenden?;
- welke informatie wil ik naar de doelgroepen kunnen zenden die deze plaats- en tijdonafhankelijk kunnen ontvangen?;
- wan welke informatie wil ik dat de onderscheidende doelgroepen deze zonder data- of internetverbinding kunnen invoeren of raadplegen?;
- welke toegevoegde waarde heeft dat in termen van besparing, retentie, effectiviteit, klanttevredenheid etc.?.
Vooral het laatste punt is erg belangrijk; deze vormt namelijk de basis voor het antwoord op de businesscase: ?to app or not to app??.
Hulp nodig?
Appedemic helpt graag met het vaststellen van uw businesscase. Als deze er vervolgens niet blijkt te zijn, zal ons eerlijke advies dan ook luiden: niet doen!