Vanaf deze week hebben de leerlingen van het Martinuscollege een nieuw digitaal speeltje waarmee ze punten kunnen verdienen met vaardigheden die niet perse schoolvak gerelateerd zijn. Bovendien zijn er verschillende prijzen te winnen.
Elke leerrichting
Did-it is een app waarmee leerlingen van het Martinuscollege overal toegang hebben tot hun resultaten, rooster en email. Daarnaast bevat de app een systeem om extra doelen te stellen en inzet te belonen middels duimpjes en badges. Armand Vilain initiatiefnemer van de app in het NHD ?We hebben de app zo ingericht dat het daarbij niet uitmaakt welke leerrichting je volgt.
Voor individuele leerlingen en klassen met de meeste punten zijn er aan het eind van het schooljaar leuke prijzen te verdienen, zoals een avondje bowlen, bioscoopkaartjes en draadloze oordopjes. Er is ook een grote hoofdprijs, maar dat is nog een verrassing.
?Het vooruitzicht op een leuke prijs kan voor sommige leerlingen een extra motivatie zijn om zich op een positieve manier in te zetten. Daarom konden de leerlingen op de eerste dag met hun telefoon een speciale QR-code scannen, hiermee konden er meteen wat extra punten verdiend worden?? Aldus Vilain aan het NHD.
Mening van leerlingen
Voor H2c-leerlingen Renske Vaarkamp, Meghan Lehmann en Mindy van Hijum kent de app al weinig geheimen meer, vermeld het NHD. ?We hebben hem al een tijdje en hij is heel erg leuk??, vertelt het drietal. Het is heel handig dat je je mail en cijfers nu op n app kunt zien en ook je rooster niet meer van Magister (roostersysteem, red.) hoeft te halen??, vindt Renske.
Meghan knikt. Vroeger was dat allemaal apart. Dat je er ook een spel mee kunt spelen, maakt school veel leuker. Dat geeft de app echt een X-factor. En ook Mindy is lovend, vooral over de agendafunctie in de app. Lacht: Kun je meteen zien wanneer je vakantie hebt.
Zo werkt de DID-IT app
Ben jij een leerling
- E?n app waarin al je schoolzaken samenkomen: je email, je rooster en je cijfers staan bij elkaar.
- e kunt elke dag punten halen door bijvoorbeeld op tijd te komen en je huiswerk gemaakt te hebben.
- Extra punten halen door bijvoorbeeld mee te doen aan een sporttoernooi, onderdeel uitmaken van de schoolband of helpen organiseren van een schoolfeest.
- Je kunt elkaar motiveren door competitie-elementen: bijvoorbeeld door je scores te vergelijken in het leaderboard*.
Ben je leraar? Met Did-it kun je:
- Op een directe manier communiceren met leerlingen.
- Meer inzet en motivatie genereren op korte en lange termijn door zowel primaire als secundaire leerdoelen te belonen.
- Gewenst gedrag belonen in plaats van slecht gedrag te bestraffen, onder andere mogelijk om in te zetten in een PBS-traject.
- Meer inzicht krijgen in de voortgang en inzet van leerlingen.
- Zonder de inhoud van je lessen te veranderen jouw lessen uitdagender maken en beter aan laten sluiten op de belevingswereld van jouw leerlingen.
Ben je onderwijsondersteunend personeel? Met Did-it kun je:
- Leerlingen buiten de klas belonen voor gewenst gedrag.
- Leerlingen beter motiveren om op tijd te komen of de aula netjes achter te laten.
*Standaard is het gebruik van het leaderboard anoniem. In de instellingen kun je aangeven of jouw naam of nickname te zien is op het leaderboard.